کد مطلب:293510 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:221

بیان اشرفیت و افضلیت حضرت فاطمه زهرا از کل نساء عالمین


هر چند در جهان هستی نساء و بانوان با شرافت و با فضیلت وجود داشته اند مانند حضرت مریم و حضرت هاجر و حضرت حورا و مانند آنها ولی هیچ یك از آنان در شرافت و فضیلت و كرامت بدرجه و مرتبه حضرت فاطمه زهرای اطهر سلام الله علیها نمی رسند.

زیرا شرافت و فضیلت یا نسبی و یا حسبی و یا قائم بشخص و صفات ملكوتی خود انسان است و حضرت فاطمه (ع) در تمام مراحل جهات مزبور گوی سبقت را از قاطبه نساء عالمین من الاولین و الاخرین ربوده است:

و چگونه چنین نباشد و حل آنكه روحانیت او مقام نفس


كلیه الهیه است: و نیز حضرت فاطمه زهرا دختر اول شخص عالم امكان است: فاطمه زهرا سلام الله علیها صادره نخستین و اولین جلوه رب العالمین است.

خدای متعال نور فاطمه زهرا را قبل از عالم و آدم آفریده است و نور او و پدرش و شوهرش نور واحد است چنانچه در روایت معتبر آمده است.

ان الله تفرد فی وحدانیته ثم تكلم بكلمته (ای اجاد بجود و اشرق بشروق) فصارت نورا ثم خلق من ذالك النور محمدا و علیا و فاطمته:

پس در واقع حقیقت محمدیه و حقیقت علویه و حقیقت فاطمیه هر سه از نور واحد خلق شده اند و برهان امكان اشرف كه قاعده ی عقلیه ائیست برهان اشرفیت صادر نخستین است:

و نیز برهان دیگر بر اشرفیت و افضلیت حضرت فاطمه ی زهرای اطهر دختر والاگهر پیغمبر خاتم از باب قاعده ی تشاكل معلول با علت و اثر با موثر است بحكم (كل یعمل علی شاكلته) و مفاد (الولد سرابیه) و این برهان در كمال قوت است چه آنچه در والد است ظهور و بروزش در روح وَلَدْ و خون ولداست:

و شكی نیست كه حضرت ختمی مرتبت عقل كل محمد مصطفی علیه و آله و افضل التحیته و الثناء افضل و اشرف از كل


ماسوی الله است و نیز ولد هم كه از هر حیث مشابه با آب است پس بدیهی است كه مشابه اكمل - اكمل از غیر اكمل خواهد بود:

بنابراین قاعده: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها كه خلقا و خلقا از هر جهت و هر باب شباهت تامه به حضرت ختمی مرتبت پدر بزرگوارش دارد اشرف و افضل از تمام نساء عالمین اولاد غیر اكمل و مشابه غیر اكملند ولی حضرت فاطمه ی زهرا(ع) ولد اكمل و مشابه اكمل و اشرف ما فی الوجود است و بحكم مشابه الاكمل اكمل اكملیت و اشرفیت و افضلیت آن حضرت از قاطبه نساء عالمین من الاولین والاخرین ثابت و مبرهن و محرز است و این قاعده كلیه برهانیه در تمام اولاد فاطمه زهرا یعنی ائمه اطهار (ع) ساری و جاری است كه اشرفیت و افضلیت آنها از تمام خلایق ثابت و محرز است عقلا و نقلا:

و نیز در تائید و تثبیت اشرفیت و افضلیت حضرت خیر النساء فاطمه زهرا سلام الله علیها از كل نساء جهان و اینكه او مختار و برگزیده خدا است از میان نساء عالمین همانا روایتی است كه از لسان حضرت ختمی مرتبت محمد صلی الله علیه و آله صادر شده است و بسیار قابل اهمیت است قال رسول الله (ص) لعلی (ع):ان الله


عز و جل اشرف علی الدنیا فاختارنی منها علی رجال العالمین ثم اطلع الثالثه فختار الائمته من ولدك علی رجال العالمین ثم اطلع الرابعته فاختار فاطمته علی نساء العالمین: (عن كتاب فاطمته الزهرا(ع) للعلامه الامینی) (ص) 43 طبع امیر كبیر:

و ایضا عن النبی الختمی (ص) فی حدیث طویل: علی ساق العرش مكتوب (لا اله الا الله) محمد رسول الله و علی و فاطمته و الحسن و الحسین خیر خلق الله: فقال جبرئیل یا رب فانی اسئلك بحقهم علیك لجعلتنی خادمهم قال الله تعالی قد جعلت فجبرئیل علیه السلام خادمنا: (عن كتاب بحرالمعارف للعاف الصمدانی ملا عبد الصمد الهمدانی كه صفحه 824):

مستفاد از این حدیث شریف نورانی این است كه حضرت ختمی مرتبت محمد پیغمبر خاتم و حضرت ولی الله الاعظم علی و حضرت ملكه ی ملك و ملكوت ولیته الله العظمی فاطمته الزهرا (ع) و دو فرزند دلبند آنها امامین همامین حضرت امام حسن و حضرت امام حسین علیهم الصلوه والسلام اشرف خلق الله و بهترین خلق الله در ارض عالم امكان هستند و جبرئیل خود از خدای متعال خواست كه افتحار خدمت و خادمیت دربار این بزرگواران را داشته باشد و خدای متعال درخواست جبرئیل را پذیرفت ملك


مقرب دربار خود را خدمتگزار آنها قرار داد.